Yngsta åldrarna (U8-U10)
När lagen är unga räcker det oftast med:
1. En Huvudtränare och några Hjälptränare samt Ungdomstränare
2. En Team Manager (se rollbeskrivning nedan)
3. Lagföräldrar (2-4) som supportar med tex lagaktiviteter/ sommaravslutning mm är också väldigt bra att ha.
U11-U12
De sista åren på sk EB-nivå (låga korgar o små planer) är det bra att börja fördela uppgifterna på ännu fler ledare/föräldrar och lägga till roller (Rollbeskrivningar kan efterfrågas från Tränarrådet) som tex:
4. Kassör - håller reda på lagkassan
5. Matchställansvariga - den/de som fixar fram matchställ till nya spelare, plockar in ställ när spelare slutar samt byter när de växer ur osv
6. Arrangemangsansvariga (fixar med fik etc på EB cuper, Friday nights mm)
7. Fotografer - uppdatering av lagets hemsida efter matcher/cuper
Från U13 och äldre
När laget sedan tar klivet upp på stora planer och höga korgar (U13) behöver samtliga spelares föräldrar bidra på flera olika sätt. Det tillkommer därför ett antal olika uppgifter och roller. Viby Basket tillämpar solidaritetsprincipen, dvs alla föräldrar behöver bidra lika mycket.
1. Basnivå Föräldraansvar. Samtliga föräldrar behöver:
a) sitta i sekretariat på hemmamatcherna och
b) i kiosken i Edsbergshallen
några tillfällen per säsong.
Sekretariatet. Första 2 åren är det 2 föräldrar per match och från U15 är det 3 st (när 24-sekunders regeln kommer till). Viby Basket tillämpar som sagt den sk ”Solidaritetsprincipen” – dvs samtliga spelares föräldrar behöver kunna hjälpa till och sitta i sekretariat. Sekretariatstjänst är en förutsättning för att ditt barn får spela matcher.
Matcherna fördelas lika mellan alla föräldrar (coacherna har färre eller inga sektillfällen). Skulle ni inte kunna av någon anledning just de tilldelade datumen är det ert eget ansvar att i god tid byta med någon annan förälder. Alla föräldrar erbjuds en enkel utbildning i September innan säsongen drar igång där man lär sig hantera det digitala protokollet samt scoreboarden. En expertdomare visar och instruerar domartecknena. Inför U15 utbildas även alla föräldrar i 24-sek-klockan.
Fördelen med att kunna sitta i sek är att man även lär sig basketreglerna och det blir dels då mycket roligare att sitta på läktaren och förstå matcherna samt följa med i kidsens egna ”basketprat” på hemmaplan.
Kiosken i Edsbergshallen
Alla äldre lag ansvarar för kiosken i Edsbergshallen några gånger per säsong. Det innebär dels att baka, göra alla nödvändiga inköp samt att bemanna kioskens olika arbetspass under helgen.
2. Utökat Föräldraansvar. Utöver Basnivån behöver man även lastbalansera andra arbetsuppgifter och alla föräldrar tilldelas därför olika ansvarsroller (Rollbeskrivningar kan efterfrågas från Tränarrådet):
8. Fystränare - 30 min fys före/efter ett par träningar/vecka är vanligt
9. Sekansvariga - de som delar ut sektjänsten solidariskt till föräldrarna för alla hemmamatcher
10. Cafeansvariga - de som delar in föräldrar i cafetider, bakansvar samt gör nödvändiga inköp mm
11. Cupansvariga - bokar och hanterar allt när det gäller cuperna
12. Filmansvariga - filmar matcher
13. USM-ansvariga. Att arrangera en USM-omgång på hemmaplan i Edsbergshallen är ett helt eget projekt.
14. ev Sponsoransvarig